Warming Up

Begin goed voorbereid aan je workout! Begin met een goede warming-up.

Het doel van een warming-up is om de spieren alvast goed op temperatuur te brengen voordat je gaat sporten. Zonder een goede warming-up is het risico op blessures namelijk vele malen groter. Tijdens de warming up zorg je er namelijk voor dat de bloedsomloop goed op gang komt. Daardoor zijn je spieren goed voorbereid op het werk dat ze straks moeten leveren en minder kwetsbaar dan koude, stijve spieren. Hiernaast komen stofwisselingsprocessen op gang wat als gevolg heeft dat je spieren makkelijker aan de nodige zuurstof en energie komen. Je produceert hierdoor minder afvalstoffen, en hebt daardoor minder spierpijn! (en zeg nou zelf, dat is helemaal mooi meegenomen). Voor de krachtsporters onder ons: een goede warming up kan bijdragen aan je range of motion (ROM) , oftewel de bewegingsvrijheid die je hebt binnen rond gewricht. Een grotere ROM betekend een grotere bewegingsuitslag, wat weer een positief effect heeft op kracht & spieropbouw.

Tips voor een goede warming up

  • -Begin rustig met simpele oefeningen, loop bijvoorbeeld eerst rustig +- 3 min in. Hierna kan je de intensiteit wat verder opvoeren naar lichte spierversterkende oefeningen zonder gewicht toe te voegen. Hiermee oefen je de beweeglijkheid en stabiliteit van je gewrichten.
  • -Sluit je je warming up af met stretchen?. Kies dan altijd voor een dynamische vorm van stretchen, dit houd in dat dat je de spieren al verend op lengte brengt. Zo maak je de spieren en gewrichten los die je tijdens het sporten gebruikt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zijwaartse kruispassen, hakken/billen of yoga oefeningen!.
  • -Neem een aantal sport specifieke oefeningen mee tijdens je warming up, doe je aan krachttraining? Denk dan bijvoorbeeld aan een aantal sets squats zonder gewicht toe te voegen. Ben je begonnen met hardlopen? Ga dan bijvoorbeeld eerst rustig dribbelen op de plaats.
  • -Zorg ervoor dat je na je warming-up direct kunt beginnen met de sport die je wilt beoefenen zodat je niet weer afkoelt.

Een goede warming up hoeft niet lang te duren, 10-15 minuten zijn al voldoende om je lichaam klaar te stomen voor de echte workout! 

Mocht je toch blessures hebben opgelopen of vragen hebben? Neem dan gerust contact met ons op. 

Terug naar overzicht