Voor welke aandoeningen is Manuele therapie geschikt?

• Nek en schouderklachten met uitstraling naar de arm of beide armen

• Hoofdpijn met uitstraling naar de nek en het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom

• Lage rugklachten met uitstraling naar het been of beide benen

• Kaakklachten met uitstraling naar de nek

• Bewegingsklachten, door gewrichten die pijn doen

Manuele therapie

Wat is manuele therapie?

De manueel therapeut maakt gebruik van specifieke technieken die in de wervelkolom en gewrichten worden toegepast. De technieken zijn erop gericht de gewrichten beter te laten functioneren en uw houding en bewegingen te verbeteren. De gewrichten worden tijdens de behandelingen sneller bewogen, waarbij u een knappend of krakend geluid hoort. Dit wordt door de meeste patiënten niet als pijnlijk ervaren. De effecten van manuele therapie zijn direct merkbaar, uw gewrichten functioneren beter en bewegen gaat gemakkelijker. Tevens merkt u dat de pijn minder wordt.

Naast screening bestaat de eerste afspraak uit een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek. In het gesprek stelt de manueeltherapeut vragen over je klachten; bijvoorbeeld hoe ze ontstaan zijn en wanneer ze toenemen of verminderen. Daarna volgt het lichamelijk onderzoek, waarbij de manueeltherapeut je houding en bewegingen beoordeelt en je gewrichten onderzoekt. Zo wordt vastgesteld waar de oorzaken van je klachten zitten. De manueeltherapeut bespreekt samen met u de uitkomsten van het onderzoek en de behandelmogelijkheden. Zo heeft u dus meteen na de eerste afspraak duidelijkheid over het vervolg.

Voordat de behandeling plaatsvindt is er een grondige screening en intake. U wordt onderzocht door een fysiotherapeut. Tijdens het onderzoek wordt middels testen en vragenlijsten nagegaan hoe de behandeling eruit komt te zien. De fysiotherapeut zal met u bespreken welke mogelijkheden fysiotherapie biedt en uitleg geven over de toepassing van vacuümtherapie.