Hielspoor

Hielspoor


Wat is hielspoor?

Hielspoor is een verkalking van de peesplaat (fascia plantaris) aan het hielbeen. Wanneer mensen last hebben van pijn onder de hiel wordt al snel gesproken over hielspoor. Alleen is dat niet helemaal correct. Meestal is het probleem een ontsteking van de aanhechting van de peesplaat die zich onder de voet bevindt. Deze peesplaat loopt vanaf het hielbeen naar de tenen. Wanneer iemand een ontsteking aan deze peesplaat heeft, ookwel fasciitis plantaris genoemd kan het voorkomen dat er kalkvorming ontstaat aan het hielbeen (hielspoor dus). Deze verkalking is ook te zien op een röntgen foto zoals hieronder:

 

Fasciitis plantaris is een van de meest voorkomende oorzaken van pijn aan de hiel. Meer dan 10% van de mensen heeft hier ooit wel eens last van gehad. Over het algemeen zijn de patiënten tussen de 40 en 60 jaar oud.

Omdat hielspoor en fasciitis plantaris vrijwel identieke klachten veroorzaken en de behandeling ook hetzelfde is zal verder deze term gebruikt worden. 

Wat zijn de oorzaken van hielspoor?

Hielspoor is vrijwel altijd een gevolg van overbelasting of stress van de peesplaat onder de voet. Op de plek waar de peesplaat aanhecht aan de hiel is hij erg kwetsbaar voor irritatie. Overbelasting kan ervoor zorgen dat de peesplaat onder grote spanning komt te staan waardoor irritatie of een ontsteking kan ontstaan op deze kwetsbare plek. Door de overbelasting ontstaan er microscopische scheurtjes in het weefsel wat het lichaam zelf probeert te herstellen. Wanneer dit te lang duurt ontstaat er na verloop van tijd een kalkspoor of botaansporing: hielspoor dus!

Overbelasting kan komen door sporten zoals hardlopen of springen maar ook door een verkeerde belasting zoals slechte schoenen of voetafwijkingen. De meest voorkomende oorzaken zijn:

  • -Sporten
  • -Voetafwijkingen
  • -Stijve kuitspieren
  • -Slechte schoenen
  • -Trauma (bijvoorbeeld door met de hiel te stappen op een steentje of een andere vorm van beschadiging)
  • -Overgewicht
  • -Staand beroep
  • -Hielkussen atrofie (weinig dempend vetweefsel onder de hiel, voorkomend bij ouderen)

Overbelasting door sporten

Bijna alle sporten vormen een mogelijk risico voor het ontwikkelen van hielspoor. Sporten waarbij de voet weinig belast wordt zoals fietsen en zwemmen vormen geen risico. Sporten waarbij de belasting hoog ligt zoals basketbal, volleybal en hardlopen is het risico extra groot. Te snel opstarten met sporten na een periode van rust geeft vaak ook een verhoogd risico. Een goede trainingsopbouw is dus erg belangrijk om klachten te voorkomen. En vergeet bergwandelaars niet! Het voortdurend bergop lopen zorgt voor extra belasting (stress) op de peesplaat onder de voet.

Voetafwijkingen

Bepaalde voetafwijkingen kunnen een oorzaak zijn voor het ontstaan van klachten. Met name een holle voet en platvoeten zijn vaak de boosdoener. Hol- of platvoeten kunnen het gevolg hebben dat de voet naar binnen of naar buiten gaat afwijken. Ook mensen met wat meer doorgezakte voeten hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van hielklachten. Echter wil het niet zeggen dat als je één van bovengenoemde afwijkingen hebt je ook daadwerkelijk een hielspoor zult gaan ontwikkelen. Er is alleen sprake van een verhoogd risico. Wanneer voetafwijkingen zorgen voor een veranderde of verkeerde krachtverdeling op de peesplaat onder de voet kan deze gaan irriteren. Uit deze irritatie kan weer een ontsteking ontstaan. 

Stijve kuitspieren

De peesplaat onder de voet verbind zich via de achillespees met de kuitspieren. De kuitspieren bestaan uit de Gastrocnemius (lange spier) en daaroner de Soleus (korte spier). Wanneer iemand last heeft van stijfheid, gebrek aan elasticiteit van de kuitspieren of simpelweg een te kort gebouwde kuitspier zorgt dit ervoor dat er via de achillespees continue rek uitgeoefend wordt op de peesplaat. Continue spanning op deze peesplaat kan hielspoor klachten veroorzaken. Korte kuitspieren kun je herkennen aan een beperkte beweeglijkheid van de voet ten opzichte van de enkel. Als je je tenen niet verder naar je toe kunt trekken dan een hoek van 90 graden spreken wij van een beperkte beweeglijkheid. Verstandig is dan om contact te zoeken met een fysiotherapeut. 

Behandeling van hielspoor

Voor het behandelen van hielspoor bestaan bijna oneindig veel mogelijkheden. Bij beginnende klachten is het verstandig om aan de gang te gaan met rekoefeningen (zie hieronder) en het dragen van correcte schoenen die voldoende steun geven. Verstandig is om (ook bij beginnende klachten) contact te zoeken met de fysiotherapeut of eventueel een huisarts. Deze kan samen met jou onderzoeken wat de klachten veroorzaakt heeft en meteen de goede behandeling starten. Bij Fysiotherapie Overwhere bieden wij u een uniek en persoonlijk behandeltraject aan. Zo wordt er tijdens onze behandelmethode gebruik gemaakt van hands-on technieken zoals dry- needling en specifieke manuele technieken. Wanneer er namelijk een blokkade bevindt in de voetwortel en deze losgemaakt wordt middels een specifieke mobilisatietechniek, is de pijn bij 75% van de mensen zelfs al gehalveerd! Hiernaast bieden wij een op maat gemaakt programma gericht op kracht- en balanstraining van de kuit- en voetspieren. Ter extra ondersteuning kan medical taping toegepast worden. 

Mocht u last hebben van klachten aan uw hiel? Neem dan gerust contact met ons op om te kijken wat wij voor u kunnen betekenen.  



Terug naar overzicht