Wat zijn hart-, vaat en longklachten?

Hart-, vaat- en longen fysiotherapie is bedoeld voor patiënten met hart-, vaat- of longklachten. Voorbeelden van longklachten zijn COPD, astma en bronchitis. Dit is een ongeneeslijke ziekte. Bij COPD zitten de longen altijd gevuld met kleine ontstekingen die blijvende schade veroorzaken. Vaak heeft u last van ademtekort. Voorbeelden van hartaandoeningen zijn hartinfarct en/of mensen die een hartoperatie zijn ondergaan. Een hartinfarct of een operatie brengt vele lichamelijk en psychische gevolgen met zich mee. Hierdoor kunt u zich vaak onzeker of bang voelen. Door deze onzekerheid kan het vertrouwen in uw lichaam sterk afnemen.

Voorbeelden van hart- en vaataandoeningen

• Hartinfarct/hartaanval ontstaat doordat een bloedvat van het hart plotseling wordt afgesloten. Wanneer u last heeft van een hartinfarct voelt dat als een drukkende pijn op de borst. De pijn kan uitstralen naar de armen, schouderbladen, hals, kaak of maagstreek.
  • Slagaderverkalking is een process waarbij de wand van uw slagaderen door verkalking steeds dikker wordt. Dit zorgt ervoor dat uw bloedvaten vernauwen, wat als gevolg heeft voor de bloedstroom. Hierdoor krijgen verschillende lichaamsdelen onvoldoende zuurstof en dit kan voor problemen zorgen, zoals bijv. etalagebenen.
  • Hoge bloeddruk ontstaat doordat het hart het bloed met kracht in de slagaders pompt. Dit zorgt voor een druk op de bloedvaten. Wanneer uw bloeddruk voortdurend te hoog is, kan dit een risicofactor zijn voor het ontstaan van hart- en vaatziekten.

Voorbeelden van longklachten zijn:

• COPD, dit is een chronische longziekte, waarbij uw longen zijn beschadigd. Ademen gaat door deze aandoening moeilijker en u heeft minder energie. Traplopen, aankleden of schoonmaken kunnen heel lastig zijn doordat u snel buiten adem raakt.
  • Astma is een chronische ontsteking van de longen. Wanneer u last heeft van astma kunnen uw longen erg slecht reageren op externe prikkels zoals rook, uitlaatgassen of stof. De klachten worden minder naarmate u ouder wordt.
  • Bronchitis ontstaat doordat bacteriën en virussen in uw bronchiën terecht komen. Dit veroorzaakt een ontsteking in de longen. Dit zorgt ervoor dat uw longen meer slijm gaan aanmaken om de virussen en bacteriën op te ruimen. Tevens kunt u last hebben van een droge hoest.

De behandeling van uw klachten

Hart-, vaat en longklachten kunnen een grote ‘’impact’’ hebben. Het zelfvertrouwen kan verminderen, bij pijn op de borst of benauwdheid kunnen angstklachten ontstaan. Deze klachten zijn normaal maar kunnen als zeer hinderlijk ervaren worden. Ook al bent u behandeld door de cardioloog en/of longarts en de juiste behandeling en medicatie is gegeven kunnen dit soort klachten toch nog wel eens opspelen.

Fysiotherapie kan uitkomst bieden wanneer u last heeft van de bovengenoemde aandoeningen. De behandelingen richten zich op het verbeteren van het inspanningsvermogen. Afhankelijk van de klachten die u ervaart wordt er een geschikte behandelmethode gekozen en worden er te behalen doelen opgesteld. Deze worden opgenomen in uw persoonlijke behandelplan. Het doel van de behandeling is het terugwinnen van uw spierkracht.