Wat is reuma?

Reuma is een chronische aandoening die vaak voor lichamelijke beperkingen zorgt. Ook geestelijk zijn er gevolgen: mensen met reuma - en hun omgeving - moeten leren omgaan met vragen en emoties die gepaard gaan met de ziekte. Mensen met reuma moeten continu omgaan met hun aandoening en de invloed ervan op hun leven. Reuma verloopt grillig, de ene dag lukt alles, de andere dag is het optillen van een kopje of het versturen van een sms al te pijnlijk.

Let op: ondanks dat reuma een chronische aandoening is, heeft het ministerie van VWS besloten, om per 1 januari 2012 reuma als NIET-chronisch te classificeren. Dit betekent dat behandelingen fysiotherapie voor reumatische aandoeningen in 2012 niet meer in de basisverzekering gedeclareerd kunnen worden. Door deze maatregel is voor reumapatiënten onbeperkte fysiotherapie niet meer mogelijk, tenzij u zelf betaald.

Verschillende vormen van reuma:

Reuma omvat meer dan 100 chronische aandoeningen aan gewrichten, pezen en botten. 2,3 miljoen Nederlanders hebben reuma. Iedereen kan reuma krijgen, op elke leeftijd. Veel mensen denken dat alleen oude mensen reuma krijgen. Dat is niet zo: ruim de helft van de mensen met reuma is jonger dan 65 jaar. Ook kinderen kunnen reuma krijgen.   Reuma is onderverdeeld in drie categorieën:

1. Ontstekingsreuma: dit veroorzaakt ontstekingen die onder andere gewrichten beschadigen. Bijna 800.000 mensen hebben deze vorm van reuma
  2. Wekedelenreuma, dat pijn veroorzaakt aan onder andere spieren, banden, pezen en het kapsel om gewrichten. Zo'n 460.000 mensen lijden aan wekedelenreuma.

Sommige mensen hebben meerdere vormen van reuma.

Behandeling:

Als reumapatiënt krijgt u te maken met verschillende behandelaars. De fysiotherapeut is er daar één van. Hij kan u helpen met het op peil houden van uw belastbaarheid, waardoor uw spieren en gewrichten zo soepel mogelijk blijven.

Voor meer informatie over reuma kunt u terecht op de site van het reumafonds, of klik hier.