Wat is een frozen shoulder?

De oorzaak van een frozen shoulder is onbekend, maar het heeft waarschijnlijk te maken met een onderliggend ontstekingsproces in het schoudergewricht. Het kapsel rond het schoudergewricht wordt dikker en verkort. Dit laat minder ruimte over voor de bovenarm om te bewegen. Een frozen shoulder kan zich ook ontwikkelen na een langdurige bewegingsbeperking, als gevolg van een ongeluk (trauma) of als gevolg van een operatie aan het gewricht. Normaal gesproken komt een frozen shoulder maar aan één zijde voor, maar in ongeveer 1/3 van de gevallen is de beweging in beide schouders beperkt.

Drie fasen van ontwikkeling:

Een frozen shoulder ontwikkelt zich langzaam en doorloopt 3 stadia:

• Fase één - pijn verergert bij bewegen en is 's nachts vaak slechter. Er is een toenemend verlies van bewegingsvrijheid met toenemende pijn. Deze fase duurt ongeveer 2 tot 9 maanden.
  • Fase twee - de pijn vermindert en het bewegen is minder pijnlijk. Echter, de bewegingsruimte is nu veel beperkter tot zelfs 50% minder dan in de andere (gezonde) arm. Deze fase duurt 4 tot 12 maanden.
  • Fase drie - het probleem begint zich op te lossen (vermindert). De meeste patiënten ervaren langzaamaan het terugkeren van beweging gedurende 12 tot 42 maanden. Bij sommige patiënten moet er een operatie aan te pas komen om de beweging helemaal te laten terugkeren.

Diagnose en behandeling

Uw arts zal waarschijnlijk testen hoe u uw arm kunt bewegen en wellicht ook een röntgenfoto laten maken om andere oorzaken uit te sluiten. Behandeling is gericht op verlichting van het ongemak en de beweging in en functie van uw schouder weer terug te krijgen.

Niet-operatieve behandelingsmogelijkheden:

• Medicijnen om de ontsteking tegen te gaan en de pijn te verzachten
  • Spierontspanners
  • Fysiotherapie, vaak gecombineerd met oefeningen die u thuis moet doen en andere oefeningen om te strekken en uiteindelijk de beweging en functie van uw schouder terug te krijgen
  • Warmte of ijstherapie
  • Injecties met corticosteroïden
  • Strekoefeningen, zoals onderstaand beschreven, meerdere keren per dag

Voor meer informatie, klik hier.