Wat is Claudicatio Intermittens?

Claudicatio intermittens (CI) is een uitingsvorm van perifeer arterieel vaatlijden. Patiënten met CI ervaren pijn of kramp in de kuit, de bil of de bovenbeenspieren tijdens het lopen. De pijn is het gevolg van een onvoldoende doorbloeding in die spieren. Door de pijnklachten kan de patiënt minder ver lopen, waardoor het algemene dagelijkse functioneren wordt beperkt en soms zelfs een sociaal isolement dreigt. Perifeer arterieel vaatlijden (PAV) is een uiting van arteriosclerose (slagaderverkalking) in de benen. Dit is een systeemaandoening die in alle slagaders van het lichaam voor kan komen. Door beschadiging van de vaatwand van de slagaders hopen vetten en bloedcellen zich op in de binnenwand, wat leidt tot vernauwingen van deze slagaders.

Wat zijn de symptomen?

De symptomen zijn: pijn, kramp, vermoeidheid, gevoelloosheid en andere vervelende sensaties zoals een zwaar, klemmend gevoel in het been, die optreden bij inspanning en verminderen als men even stilstaat. Hoe zwaarder de inspanning hoe erger de pijn. De huidtemperatuur van een voet is duidelijk lager dan van de andere voet. Verdikte teennagels (vaak met schimmelinfectie) en vertraagde nagelgroei zijn bijkomende symptomen.

Hoe wordt CI behandeld?

Bij alle patiënten, ongeacht het stadium waarin zij verkeren, moeten de risicofactoren voor vaatlijden adequaat behandeld worden. Dit betekent vaak een verandering van leefstijl: stoppen met roken, meer bewegen en gezond eten. Verder is medicamenteuze behandeling van hoge bloeddruk, suikerziekte en een hoog cholesterolgehalte geïndiceerd. Patiënten met CI in stadium 2 komen in aanmerking voor conservatieve symptomatische behandeling in de vorm van looptherapie. Deze behandeling van CI is bewezen effectief en leidt tot een gemiddelde toename van de loopafstand van ongeveer 150 procent. Looptherapie is op de langere termijn even effectief als een bypassoperatie en zelfs effectiever dan dotteren (hierbij wordt de vernauwing opgeheven door een ballonnetje in het bloedvat op te blazen) voor het verbeteren van loopafstand. In vergelijking tot chirurgie en dotteren kent looptherapie minder complicaties en is het een veilige manier van behandelen.

De rol van de fysiotherapeut is meer dan alleen die van oefentherapeut en trainer, hij wordt meer een persoonlijke begeleider en besteedt veel aandacht aan leefstijlveranderingen. Fysiotherapeuten kunnen een rol spelen door CI-patiënten te begeleiden met intensieve looptraining conform de standaard claudicatio intermittens van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) om de patiënten te motiveren en zo de negatieve spiraal te doorbreken.

Waaruit bestaat de behandeling van de fysiotherapeut?

De behandeling van de fysiotherapeut bestaat uit het volgende: Door de pijn bent u geneigd minder te bewegen waardoor de klachten alleen maar verergeren. De fysiotherapeut helpt u om in beweging te blijven en de problemen die door CI worden veroorzaakt, te verminderen. Samen streeft u naar een zo groot mogelijke zelfstandigheid. Doordat lopen pijn gaat doen, gaan veel mensen met CI op een andere, geforceerde manier lopen. Dit is bedoeld om klachten te vermijden, maar kost veel energie en is op den duur juist hinderlijk. Looptraining onder begeleiding van de fysiotherapeut blijkt daarom heel effectief te zijn. Onder deskundige begeleiding leert u de coördinatie verbeteren en u kunt steeds verder lopen zonder pijn. Heeft u problemen met specifieke vaardigheden zoals traplopen? Deze kunt u dan gericht trainen onder begeleiding van een fysiotherapeut. Het geven van de juiste informatie en goede voorlichting is een essentieel onderdeel van de fysiotherapeutische behandeling van CI. Om blijvend resultaat te boeken, is immers vaak een verandering van uw gedrag nodig.