fysio Purmerend, fysiotherapie Purmerend, fysiotherapeut purmerend, fysio overwhere, fysiotherapie overwhere, fysiotherapeut overwhere, fysio Manuel therapie, fysiotherapie manuele therapie, fysiotherapeut manuele therapie, overwhere manuele therapie, purmerend manuele therapie, lage rugpijn, rugklachten

Lage rugpijn, een veel voorkomende klacht

Lage rugpijn komt vrij veel voor. Zeker 4 op de 5 mensen heeft wel eens pijn laag in de rug. Ondanks dat lage rugpijn vrij hevig kan zijn (acute rugpijn), zakt het vaak vanzelf weer af wanneer je in beweging blijft. Ondanks de hevige pijn, is er dus vaak geen sprake van blijvende schade of een ziekte.

Oorzaak van lage rugpijn

Vaak is er geen directe oorzaak aan te wijzen voor het ontstaan van lage rugpijn. Klachten ontstaan vaak sluimerend. Vaak is er een combinatie van factoren, namelijk:

1. Overbelasting
  2. Verminderde coördinatieve functie van de buik- en rugspieren
  3. Te lang in 1 houding zitten
  4. Verminderd bewegen en sporten.

Toch zijn er wel signalen die kunnen wijzen op het langzaam ontstaan van acute rugpijn. Ondanks deze signalen kunnen mensen soms jaren bewegen zonder acute pijnklachten te krijgen.  Dit zijn:

1. Stijfheid in de rug bij het opstaan
  2. Pijnklachten bij langer staan of wandelen
  3. Pijnklachten bij het gaan staan na lang zitten

Blijf in beweging bij lage rugklachten

Wanneer pijn zo hevig is dat je niet kan bewegen is het verstandig om in overleg met je huisarts een om een pijnstiller te vragen. In die ernstige gevallen is bedrust vaak tijdelijk de enige optie voor veel mensen. Probeer dit altijd af te wisselen met bewegen, blijf dus niet dagen in je bed liggen bij deze klachten.

Verminderde belastbaarheid kan zorgen voor rugpijn

Over het algemeen is een verlaging van de algemene belastbaarheid dus een oorzaak van rugpijn. De pijn kan echter op zeer veel verschillende manieren geprovoceerd worden. Vaak zien we bij een verlaagde belastbaarheid dat er toenemende spierspanning in de gehele wervelkolom aanwezig is en een afname van coördinatieve functies. Een spiergroepen zijn dan als het ware ‘’vergeten’’ wat ze moeten doen. Dit levert spierspanning op, die soms zo erg is dat er een scheefstand ontstaat in het bekken.

Bij ons kunt u veilig werken aan een verhoogde belastbaarheid van uw rug. We hebben diverse behandelmethodes om spierspanning te verlagen en spierfunctie goed te trainen.

Kijk voor meer informatie op onze pagina voor rugklachten of neem contact op met de praktijk.